گزارش کارآموزی حسابداری در دانشگاه آزاد
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
تاریخچه سازمان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در تیرماه سال 1372 با سعی و تلاش فراوان مسئولات شهر شروع بکار نمود فعالیت آموزشی این واحد عملاٌ از مهر ماه 1373 با پذیرش 175 نفر دانشجو در رشته تحصیلی زراعت و اصلاح نباتات و 52 نفر در رشته کاردانی کامپیوتر آغاز گردید.
فعالیتهای ساختمانی این دانشگاه در سال 1375 شروع و با فضای به وسعت 7200 متر مربع در مهرماه 1377 مورد بهرهبرداری قرار گرفت زمان اندکی نگذشت که این واحد با پیگیریهای مستمر رئیس سابق واحد آقای دکتر رجایی با تلاشهای شبانهروزی خود بال و پر گسترده و با 13 رشته و با فضای آموزشی بیش از 7760 متر مربع و بالغ بر 36 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت خدمات علمی و فرهنگی خود را ارائه نمود.
در حال حاضر این واحد دانشگاهی با دارا بودن دو سایت مجهز به شبکه کامپیوتری و با ازمایشگاههای مجهز 13 رشته دایر و 7 رشته در حال تأمین و بیش از 1500 نفر دانشجوی خواهر و برادر به یکی از واحدهای دانشگاهی مطرح تبدیل شده است.
شرح مختصری از فرآیند خدماتی در قسمت حسابداری دانشگاه :
هر شرکت یا مؤسسه دولتی یا غیردولتی دریافتها و پرداختهایی دارد که با استفاده از دریافتهای خود هزینه میکند دانشگاه آزاد نیز مانند شرکت یا مؤسسه دیگری یک نوع دریافتها و پرداختهایی دارد که به شرح زیر توضیح داده میشود .
- دریافتهای دانشگاه آزاد اسلامی :
دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه نیز مانند هر شرکت یا موسسهای باید هزینههای خود را تأمین کند که دریافتهای دانشگاه با استفاده از شهریههای دانشجویان تأمین میگردد. طریقه شهریه دانشجویان نیز به این صورت است که واحد میانه برای هر ترم قانونها و مقرراتی را دارد که دراین مقررات این واحد به این صورت بوده که دانشجو نصف شهریه خود را کامل و بقیه را در دو عدد چک برای دو ماه میدهد . البته دانشجو میتواند با استفاده از وام دانشجویی که 000/300 ریال تا 000/1000 ریال میباشد . استفاده کند و همچنین میتواند از تخفیفی که ریاست دانشگاه میدهد استفاده نماید . البته باید متذکر شویم که تخفیف مذکور برای دانشجویانی تعلق میگیرد که بضاعت مالی دارند که برای این دانشجویان تخفیف داده میشود .
- طریقه دریافت شهریههای دانشجویان
دانشجو بعد از اینکه انتخاب واحد کرد برگه انتخاب واحد خود را برای تعیین شهریه به جایگاه مخصوص تعیین شهریه میدهد بعد وقتی شهریه دانشجو مشخص شد برای تقسیط بندی به امور مالی مراجعه می کند شخصی که مسئول کلیه این دریافتی (چک ) دانشجویان میباشد تقسیط میکند و فرمهایی را به دانشجویان میدهد این فرم را دانشجو پر کرده و کلیه مشخصات چک را روی این فرم مینویسد و بعد فرم مذکور چکها را گرفته و یکی از فرمها را به دانشجو داده و یکی دیگر را نزد خود به عنوان سندی که چکها را تحویل گرفته نگه میدارد . دانشجو فرم مخصوص را گرفته همراه با فیش که به بانک واریز کرده به اپراتوری حسابداری مراجعه میکند . قبل از اینکه به اپراتوری حسابداری مراجعه کند . اول به شخصی که انتخاب واحد میکند و درسهایی انتخابی را وارد کامپیوتر میکند میرود و فرد مذکور وقتی درسها را ثبت کرد برگه را به اپراتوری ارایه میکند اپراتور فرمها و فیشها و … را گرفته و ثبت مالی میکند از این ثبت مالی print میدهد این print ها در سه برگه تهیه میشود که یکی را به دانشجو ، دیگری را به آموزش و سومی را نزد خود نگه میدارد . اپراتور حسابداری هر روز بعد از ثبت نام کلیه برگهها را به امور مالی تحویل میدهد . امور مالی نیز آنها را بر حسب رشته هایشان جدا کرده و سند مورد نظر را برای شهریهها میزنند که نمونهای از ثبتها بصورت زیر میباشد.