سیما فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

سیما فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

  • ۰
  • ۰


عناصر موثر در معماری

عناصر موثر در معماری

فضا :

لوکور بوزیه در سال 1923  . در کتاب معروف ، به سوی معماری Vers Un Architecture  نوشته است:معماری بازی آگاهانه ، صحیح و با شکوه احجام به هم پیوسته در زیر نور ا ست .

      با افرادی چون لوکور بوزیه ، میس ونده رو ، گریت ریتولد Gerrit   Ritveld، آیلین گری Eileen  Gray  در مدت کوتاهی طراحی معماری به ترکیب سطوح و احجام اغلب ساده هندسی در قالبی کاملاً تازه و عاری از تزئینات تبدیل شد . با اتکاء به نظریات ادراک بصری وخصوصاً تعوری گشتالت ارزشهای مفهومی و نمادین معماری کنار گذاشته شد و زیبا شناسی مبتنی بر ادراکات حسی و آنی بصری جایگذین شد . بدین ترتیب عناصر شناخته شده ی معماری ، از قبیل در و پنجره و پله رفته رفته جای خود را به سطوح افقی ، مورب و عمودی یا احجام پر و خالی بخشیدند.

      مصالح ساختمان یا به عبارتی بخش مادی معماری در خدمت جسمیت به فرم قرار گرفت. در دهه 90  و 80  پیشرفت تکنولوژی ساختمان و بهره گیری از مدل سازی کامپیوتری این مکان را فراهم آورد . که تقریباً هر فرمی ، هرچند پیچیده و اغراق آمیز . بدون تأثیر پذیری از محدودیتهای فنی ، همچون ماکت و ایده ی خالص آغازین ساخته شود . در فرآیندروز افزون ارزش گذاری فرمهای جدید ، جسمیت ، بافت ، جنسیت و بطور کلی بخش مادی معماری تحلیل رفت و در بسیاری از پروژه های پیشرو امروزی به حداقل رسید و جهان فرمهای بدون وزن و تجریدی خلق شد که در برخی موارد نظیر کارهای فرانک گدری تابلوهای بنیان گذاران نقاشی مدرن نظیر پیکاسو و راک را به خاطر می آورد .

      در بیست سال اخیر با پیدایش هنر ویدئویی و نفوذ تکنولوژی کریستال های مایع ، لیزر و تصویر سازی کامپیوتری به حیطه ی معماری ، در برخی از ، آثار پیشرو ، تصویرهای متنوع و ناپایدار رفته رفته جای فرم را اشغال کرده اند . اگر چه این تجربیات جذاب و آموزنده اند ولی مشکلاتی نیز وجود دارند که دیر یا زود با آنها روبه رو خواهیم شد .  زیبائی شناسی مدرن ارزشهای رایج معماری  را  از فرهنگ وسنت تهی کرده و واکنش های فیزیولوژیکی مغز  و اعصاب را که بسیار کهن تر از تمدن بیست ، سی هزار ساله ی بشر هستند معیارقرار داده است .

      کولهاوس در کلاسروهه نمایشگاهی را طراحی کرده است که در آن تصاویر مربوط به هنرهای مختلف با یکدیگر ترکیب می شوند و با بهره گیری از امکانات کامپیوتر در خلق فضای مجازی و تصاویر گذرایی که جایگذین عناصر معماری می شوند ذهن انسان به روایتی به دوره ی قبل از درک فضا باز می گردد . کودک از لحظه ای که چشم باز می کند به طور پیوسته با تصاویری روبه رو می شود که در آغاز گنگ و نا مربوط هستند . در اثر گذر زمان و تجربه زندگی ، کودک در می یابد که تصاویر گذرا و هر بار متفاوت مربوط به موجودیت های ثابت واقعی هستند و به این ترتیب مادر ، پدر و دیگر افراد را شناسائی می کند . به همین ترتیب از به هم پیوستن تصاویر و پرسپکتیوهای هر بار متفاوت اطراف خود به وجود پدیده ی کم و بیش ثابت فضای هستی پی می برد . درک فضا یکی از مهمترین مراحل رشد بشر است . درک هر نوع رابطه منطقی یا ریاضی هنگامی که به صورت رابطة فضایی تعریف شود آسان تر است . موفقیت نرمافزار اپل مکینتاش و ویندوز در آنجا بود که توانست روابط منطقی را با بهره گیری از علایم بصری به صورت روابط فضایی تعریف کند .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی